top of page

שיחזור מדיה מגנטית

סרטי הקלטה מגנטיים לא נועדו מעולם לשמש מדיום אחסון ארוך טווח. רבים האמינו שזה עסק בטוח עד לרגע שבו העלו סרט ישן על המכונה, ואז הגיע ההלם. יואב שדמה מצביע על הגורמים העיקריים לפגיעה בסרטי אודיו אנלוגיים ובסרטי ווידאו ישנים, ומה ניתן לעשות כדי להצילם. 

סרטי הקלטה מגנטיים לא נועדו מעולם לשמש מדיום אחסון ארוך טווח, בראש ובראשונה נוצרו הסרטים המגנטיים להיות נוחים לשימוש והעתקה. למזלנו רוב סרטי ההקלטה עמידים בפגעי הזמן והסביבה בצורה יוצאת מן הכלל ולאורך זמן. סרטים שטופלו היטב עשויים להחזיק מעמד זמן רב אחרי שמכונות ההקלטה עליהן הוקלטו אינן קיימות עוד. לצערי אנו נתקלים יותר ויותר בסרטים היוצאים מאחסנה ארוכת טווח כשהם במצב אבדן מתקדם והם דביקים או מתפוררים. סרטים אלו נחשבים בטעות לאבודים! 

לאחרונה, סרטים בפורמטים שונים יוצאים מאחסנה לבישול מחדש או הפצה על גבי תקליטורים (קטלוג) וכמעט כל המעורבים בתחום הסאונד - טכנאי הקלטה, עורכים, אנשי חברות תקליטים ותחנות רדיו - כבר נתקלו בסינדרום "הסרט הדביק". מקור הבעיה נעוץ אי שם באמצע שנות ה-70' כאשר רוב יצרני סרטי ההקלטה קבלו החלטה מוטעית לבצע שינויים בהרכב החומרים המשמשים להצמדת חלקיקי הסרט המגנטיים לבסיס החומר הפלסטי. ללא ידיעתם, הפורמולות החדשות ספגו לחות מן הסביבה, שינו את ההרכב הכימי ואת טיב הקשרים המולקולריים שלהם, ולבסוף הפכו את סרט ההקלטה לחומר צמיג ודביק. בעיה זו משותפת לכל יצרני הסרטים, בעיקר משום שיצרן אחד עיקרי סיפק חומרי הצמדה לכלל התעשייה. הודות לשיפורים שנעשו בהרכב החומרים עמידים לאין שיעור סרטי ההקלטה המיוצרים כיום בפני נזקי הסביבה מאלו שיוצרו לפני 20-10 שנים. 

וכך זה קורה: חומר ההצמדה - בינדר - הוא החומר הקושר את החלקיקים המגנטיים לסרט הפלסטי. תחת תנאי לחות וחום (כמעט כל מצב פרט לתנאי מעבדה מבוקרים) נוטה הפוליאוריתן המשמש כאחד מרכיבי הבינדר לספוג מים מן הסביבה. מים אלה מגיבים יחד עם מולקולות האוריתן וגורמים להופעת טיפות חומר צמיג על פני הסרט - חומר צמיג זה נדבק לראש הטייפ ולכל חלק אחר עמו הוא בא במגע. חלקיקי אוריתן גמישים וקצרים נוטים לספוג מים יותר מחלקיקים ארוכים בעוד שהחלקיקים הארוכים קשיחים מידי לשמש ביצור סרט גמיש דיו. הפתרון האידיאלי הוא כמובן חלקיקים באורך בינוני אולם יצרני סרטי ההקלטה לא גילו זאת במועד ולא תמיד ידעו מה הם קונים. את התשלום עבור טעויות היצרנים בעבר, פרט לנזק תדמיתי, משלמים כמובן הלקוחות היום. 

סרטי הקלטה מאוחסנים במשך שנים במקומות שונים ומשונים, נערמים בפינות חדר, בעליות גג חמות או במרתפים לחים - העיקר להרחיק אותם שלא יפריעו. לרוע המזל וללא כוונת זדון נחשפים סרטי ההקלטה בדרך זו לאלמנטים ההרסניים ביותר בעבורם. 

 

שלושת האלמנטים הגרועים ביותר הם: 

לחות, עלולה להיספג ישירות מן האוויר. תגובת הסרט היא כימית בעיקרה, כאשר חלקיקי הדבקים וחומרים אחרים מגיבים עם הלחות ומשנים את צורתם המקורית. כאשר אלה נכשלים נוצר חומר דביק עד שסרטי ההקלטה אינם ניתנים עוד לשימוש. לחות היא גורם מספר אחד בהשחתת סרטי הקלטה אנלוגיים. 

חום, מגביר ומאיץ את תגובת הסרטים ללחות. בנוסף גורם החום לסרטים להתרחב ולהתכווץ, תהליך שסופו סרט עם קמטים, מתיחות, ופגימות אחרות בצורה. 

לכלוך ואבק, מזהמים את פני הסרט עד שמכונות ההשמעה לא מסוגלות לקרוא את המידע המגנטי האצור בו. פירור אבק בודד גודלו עד פי 40 ממה שדרוש לחסום את האות השמור על סרט "1/4! אבק המצטבר על גבי צדו של סרט ההקלטה חודר גם אל בין קפליו וגורם לשחיקה מואצת של פני הסרט. כדי לשמור סרטי הקלטה במצב טוב לאורך שנים סביבת האכסון חייבת להיות קרירה, נקיה מאבק, יבשה, ויציבה. 

 

דעיכת הסרטים מתרחשת בין 2 עד 15 שנים מתחילת האפסון אך אחסנה נכונה יכולה להאריך את חיי הסרט בשנים רבות. אם אתם נתקלים כבר עתה בבעיות בנגינת הסרטים עליכם לנקוט בפעולת שיחזור מיידית לפני שתחול התדרדרות נוספת במצב הסרטים. 

מי שכבר מכיר את תופעת ההשראה בין השכבות (Print Through) יבין כי זו מתגברת עם תופעת הסרט הדביק ואוורור הסרטים (הסעתם קדימה ואחורה על גבי מכונת ההקלטה) רק מגביר את הנזק. כל עוד הסרט נמצא במצב קבוע ההשראה קבועה בנקודה אחת, פתיחת הסרט וסידור מחודש של השכבות לא עוזר לייבוש וגורם להשראה שניה במיקום חדש כך שנוצרת השראה כפולה! 

תופעת הסרט הדביק אינה הבעיה היחידה וסרטים ישנים עלולים גם להתייבש ולהתפורר. תופעה זו אופיינית לסרטים משנות החמישים והשישים המאבדים את גמישותם. הסימפטום הברור ביותר לתופעה זו מתרחש כשהחומר המגנטי (החומר החום) ניתק מן הבסיס הפלסטי תוך כדי נגינת הסרט והבסיס הפלסטי השקוף ניראה לעין במקומות מסוימים. מצב זה הוא קריטי ביותר והטיפול בו גם הקשה מבין כל טיפולי השחזור. אין כל דרך להשיב את אות האודיו בנקודות שבהן ניתק החומר המגנטי מסרט הפלסטיק אולם כיום יש באפשרותנו להחזיר לסרט את גמישותו בתהליך מעבדה מיוחד בו אנו מחדירים חומרי סיכה והגמשה אל בין מולקולות החומר המגנטי. 


סרטים המיועדים לשחזור ולשימור יציגו את אחד הסימפטומים הבאים: 

נטייה לצייץ ולהידבק לחלקי מכונת ההשמעה כולל גיידים וראש ההשמעה. שבבי סרט רבים נראים ליד ראש הטייפ לאחר שימוש בסרט ההקלטה. לכלוך רב מן הרגיל מצטבר על ראש הטייפ וגם על חלקים אחרים לאחר שימוש לא ארוך. טיפות לחות נראות על פני הסרט. אבקה לבנה המופיעה על פני הסרט מעידה על המצאות פטריות או תחילתה של התפוררות מואצת. סרטים דביקים יגרמו למכונת ההקלטה לרטוט ולרעוד ולהשמיע "צוויחות וציוצים". במצבים קיצוניים יגרמו הסרטים להאטה של תנועת הסרט עד לעצירה מוחלטת, ועלול להיגרם נזק רב למכונת ההקלטה. ניקוי הראשים וחלקי טייפ אחרים עלול לקחת זמן רב והנזק הנגרם הנו בלתי הפיך אם הסרט הדביק סתם את המרווחים בראש הטייפ (Head Gap). 

החדשות הטובות הן שסרט דביק מכיל עדיין את כל המידע שהוקלט עליו ושלבעיית הסרט הדביק יש פתרון. תהליך השחזור נקרא בעגה המקצועית אפית סרטים ובו מחזירים באופן זמני את הסרטים למצבם המקורי. תהליך השחזור מאפשר גיבוי והעתקה של הסרט לכל מדיום רצוי או עבודה על גבי הסרט המשוחזר עצמו - עד חודש שלם לאחר הטיפול. מניסיוני, עם הציוד שברשותנו, כל הסרטים שעברו את התהליך אפשרו נגינה מושלמת והתנהגו כסרט רגיל לכל דבר, אפילו סרטים שהיו במצב הגרוע ביותר נוגנו והועתקו לסרט חדש ללא השארת משקע חריג על חלקי הטייפ. חדשה טובה נוספת היא שאפשר לחזור על התהליך מספר פעמים ללא כל תופעות לוואי לחומר המוקלט עצמו פרט לעליה מזערית ברמה של 1dB בהשראה שכבתית. 

מספר עצות פשוטות לזיהוי סימני סכנה אפשריים: 

אם טיול במחסן הסרטים גורם לכם להזיע, להשתעל או להתעטש, סביבה זו גורמת נזק לסרטים שלכם. בדקו את פנים קופסת הסרט וכל חלק סרט הנראה לעין. 

הסרט צריך להראות נקי ואחיד - כל שינוי צריך להדליק נורת אזהרה. שברים או קמטים בקצות הסרט עלולים להיגרם מגלגול לא נכון של הסרט בגמר השימוש. במשך הזמן ייווצרו חריצים על פני הסרט מתוך הלחץ העצמי של שכבות הסרט זו על זו. פסים על פני הסרט מעידים על שחיקה הנגרמת מהתרופפות חומרים תוך כדי שפשוף – במצב זה סביר כי חלה גם ירידה באיכות האודיו המוקלט היות ובאותם מקומות כבר נשחק החומר המגנטי. 

אם בפתיחת קופסת סרט הריח אינו כרגיל והוא מאופיין בריח עבש, חמוץ, סרחון קל או כריח דונג הסרט נמצא כבר בתהליך התפרקות והשמדה עצמית. בדיקה זו יש לבצע מייד עם פתיחת הקופסה משום שהריחות קלים ונעלמים במהירות 

. כל שינוי צבע בפני הסרט מעיד על התפוררות הדבקים הקושרים את חלקיקי הסרט לבסיס הפלסטי. 

אבקה לבנה מעידה על התייבשות ובריחת החומר המאפשר גמישות לסרט ההקלטה. בעזרת חומרים כימיים ניתן להחזיר בתהליך איטי את הגמישות לסרט ההקלטה כך שלא "ישבר" על מכונת ההשמעה. תופעה זו אופיינית לסרטים משנות החמישים והשישים אך אינה מוגבלת לשנים אלו וכבר נתקלתי בסרטים מסוף שנות השבעים שהציגו תופעות דומות. 

השחרה של קצוות הסרט, זיהום בצבע חרדל וגידולים אחרים מעידים על נוכחות פטריות הגדלות על פני סרטים בתנאי לחות גבוהים. סרטים הנגועים בפטריות מסוכנים לבריאות, יש לבודדם ואסור לטפל בהם בשום פנים ואופן. 

bottom of page